sobota, januára 26, 2008

Sundance 2008: Trendy a príležitosti digitálnej distribúcie

Počas tohtoročného festivalu nezávislého filmu Sundance sa uskutočnila panelová diskusia Digital Opportunities for Creatives. Zišlo sa tu pár ľudí, ktorí sa významnou mierou podieľajú na tvorbe nových distribučných ciest pre propagáciu audiovizuálnych diel. Pár poznámok z priebehu diskusie:

Sundance Institute, ktorý organizuje festival Sundance nadviazal spoluprácu s 3GSM World Congress, ktorý sa uskutoční vo februári v Barcelone. 6 režisérov, ktorí prezentovali svoje filmy na predchádzajúcich ročníkoch festivalu vyrobili trojminútové filmy určené pre distribúciu cez mobilné telefóny. Filmíky si môžu návštevníci kongresu stiahnuť do mobilu a pravdepodobne sa po kongrese objavia aj na stránkach Sundance Institute. Skúsenosť jedného z režisérov - panoramatické zábery strácajú význam na malej obrazovke, rozprávať treba skôr cez detaily.

Walt Disney sa v 50-tych rokoch nebál nástupu televízie, ktorá mala rapídne znížiť návštevnosť kín. Miesto toho to využil ako príležitosť prezentovať svoje filmy širokej verejnosti. Bol jeden z prvých šéfov hollywoodskych štúdií, ktorí odvysielali svoje filmy na televíznych obrazovkách. Zvýšili tak záujem verejnosti o nové disneyovky.

Nedávno som sa na blogu rozpisoval
o sprístupnení nového filmu Jackass 2.5 spoločnosti MTV Films výhradne cez digitálne médiá. Na panelovke bol David Harris z MTV New Media a tu sú skúsenosti z experimentu:
Hneď po internetovej premiére niekto hodil rip na BitTorrent, štúdio tak stratilo kontrolu nad sledovanosťou. Rapídne sa tak znížili príjmy z reklamy, ktorá bola vysielaná na ich webových stránkach pred spustením filmu. Množstvo divákov odradil fakt, že museli potvrdiť plnoletosť a že si museli stiahnuť nový videoplayer.

Evan Spiridellis, spoluzakladateľ spoločnosti Jib-Jab a jeho teória výroby animovaných videoklipov - jeden vizuálny a jeden textársky vtip v každej strofe pesničky. Je známy fakt, že cez net musíte bojovať o divákovu pozornosť oveľa intenzívnejšie. Televízny divák dá televíznemu programu 2-3 minúty, aby sa nechal vtiahnuť do deja. Na internete dá divák videjku najviac 10-15 sekúnd. Ak sa dovtedy nič zaujímavé neudeje, väčšina ľudí videjko zruší.

MTV a Electronic Arts momentálne vyrábajú sériu dokumentov o gameroch. Divák si bude môcť počas sledovania dokumentu kliknúť na rozšírené informácie o počítačových hrách, ktoré sa v dokumentoch spomínajú.

Väčšina stránok s videoobsahom má zastaralé štatistiky sledovanosti. Zaznamenávajú len kliknutie na prezeranie videjka. Nezistíte, či divák dopozeral videjko do konca. Pre filmárov je len a len prínosom, ak dostanú detailnejšie štatistiky ako divák reaguje na ich videjká. V budúcnosti sa môžu vyvarovať situáciám, počas ktorých divák stráca záujem pokračovať v sledovaní.

A na záver pár cenných tipov, ako si vypestovať vašu vlastnú divácku obec:

Komunitu fanúšikov vášho filmového projektu je dobré budovať už od prípravnej fázy. Vytvorte webovú stránku projektu, pravidelne informujte o vývoji, uverejňujte ukážky z natočeného materiálu, vytvorte si podstránky na komunitných stránkach, natáčajte making of, ... využite svoju kreativitu ako sa dá zaujať čo najviac ľudí a udržovať ich pozornosť až do veľkolepej premiéry. Ak takto človek s vami strávi niekoľko mesiacov, je veľká pravdepodobnosť, že vás ocení návštevou kina, prípadne nákupom DVD, či trička s motívom filmového projektu.

Web 2.0 komunitné stránky sú závislé na trendoch a popularite. Momentálne fičí Facebook, trendy je LinkedIn, Orkut sa stáva out, ... Je fajn budovať si komunitu friendov/potencionálnych divákov vašich filmíkov na niektorej z komunitných stránok a jedným kliknutím rozposlať vaše videjko všetkým známym. Ale len z krátkodobého hľadiska. Oveľa väčší efekt má získavať ľudí do svojho mailing listu. Je to stabilnejšia a priamejšia cesta ako informovať ľudí o vašich pripravovaných projektoch.

Žiadne komentáre: